Nurse Education Today Volume 28, Issue 1, January 2008

  • 2 min.
  • Recensies
  • Voor u gelezen

Nurse Education Today is het Engelstalige zusje van Onderwijs en Gezondheidszorg. Het januari 2008 nummer bevatte 18 artikelen, tesamen zo’n 130 interessante pagina’s. De hierboven gegeven link, biedt de mogelijkheid om samenvattingen (abstracts) van de artikelen (in het Engels) te lezen. Aan het downloaden van de gehele artikelen zijn helaas kosten verbonden. Via diverse mediatheken/bibliotheken is echter gratis online toegang mogelijk. Wie weet wel binnen uw instelling! Ik geef u een selectie van interessante artikelen.

Nursing and the art of radical critique

De uit Wales afkomstige Gary Rolfe bepleit in het openingsartikel meer ‘new’ kritiek in verpleegkundige vakbladen. Verpleegkundigen zijn te aardig voor elkaar! Er wordt onderscheid gemaakt in ‘old’ kritiek, welk de status quo van de verpleegkundige discipline in stand houdt, en ‘new’ kritiek. Deze laatste, te weinig voorkomende vorm van kritiek, is een uitdaging en sleutelt aan de grenzen. Pittig geschreven!

The think aloud approach as an educational tool to develop clinical reasoning

Maggi Banning houdt een pleidooi voor het gebruik van ‘hard-op redeneren’ van verpleegkunde studenten. Op deze manier kan de praktijkopleider testen in hoeverre de student in staat is om klinisch te redeneren. Bruikbaar voor opleiders in de praktijk.

Quality assessment and comparison of grading between examiners and supervisors of Bachelor theses in nursing education

In een verpleegkundig opleidingsinstituut in Zweden, was men bezorgd over het mogelijke verschil van interpreteren van de criteria voor afstudeerproducten (theses), tussen begeleiders en beoordelaars. Een onderzoek bood uitkomst. Leest u zelf!

Nursing education in the Czech Republic

Sinds 1989 is er veel veranderd binnen de opleidingen voor en tot verpleegkundige(n) in Tsjechië. Zo bieden 4 universiteiten momenteel een 5 soorten verpleegkundige Master opleidingen aan. Misschien biedt Tsjechië uitkomst voor het tekort aan stageplaatsen? Interesse in Tsjechië? Lees vooral even verder.

Understanding the persona of clinical instructors: The use of students’ doodles in nursing research

Om de rol van praktijkopleider te begrijpen vanuit het perspectief van de student werden de krabbels/getekende poppetjes (‘doodles’) van studenten over hun opleiders nader bestudeerd. Zo’n getekend poppetje zou de blauwdruk van iemand denken kunnen weergeven volgens de onderzoekers! Wil je weten wat studenten een effectieve praktijkopleider vinden? Dan zou ik dit artikel zeker even lezen.

Sonic:Workbook evaluations from students using web-based resources

Ter ondersteuning van probleemgestuurd onderwijs (PGO), werd een web based ondersteuningsprogramma aangeboden. Uit de evaluatie van dit ondersteuningsprogramma SONIC (Students Online in Nursing Integrated Curriculum), bleek dat studenten het waardeerden om digitale ondersteuning te krijgen. Zij zagen het echter vooral als aanvulling (en niet als vervanging) op het leren.

Learning to let go: The challenge of de-crowding the curriculum

De ontwikkeling in de verpleegkunde staat niet stil. Als je al deze vernieuwingen wilt opnemen in je curriculum, zul je ook moeten kunnen weggooien. Maar hoe pak je dat aan? Dit artikel biedt concrete handvatten. Aanrader voor ontwikkelaars!!