Innovatie en reflectie

  • 1 min.
  • Redactioneel

Het initiëren van nieuwe ontwikkelingen in het gezondheidszorgonderwijs is een goede zaak. Deze onderwijssoort heeft daarin een lange traditie in vergelijking met andere sectoren binnen het beroepsonderwijs. Niet het initiëren en uitvoeren van innovaties is belangrijk, maar ook het reflecteren daarop en evalueren daarvan. Een goed voorbeeld daarvan treft u aan in dit nummer. In ‘De leerweg van de leerafdeling’ wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de effecten van de leerafdeling. Op een eerlijke wijze worden de resultaten beschreven en aanbevelingen voor verbetering gedaan. Ook in de bijdrage van Ankie van Vuuren wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de resultaten van een scholingsprogramma van verpleegkundigen. Centrale thema van dit onderzoek is: hoe kan ‘het zelfmanagement van de patiënt’ verbeterd worden. In dit artikel wordt aandacht gevraagd voor chronische zieken. Ans Grotendorst is het gesprek aangegaan met Ageeth Erkamp. Ze gaan in op de nieuwe functie van Heliomare. Heliomare, bij velen bekend als tbc-instelling en gerenommeerde revalideringsinstelling heeft de vleugels uitgeslagen. Nu is revalidatie slechts een van de aspecten naast woonbegeleiding, sport/fitness, onderwijs, arbeids(re-)integratie en dagbesteding. In de jaren 80 was een veelgehoorde slogan ‘ze kunnen geen hamer meer vasthouden’. In de afgelopen jaren hoorden we veelvuldig dat rekenen en lezen ook niet meer is wat het vroeger was. Aandacht voor het rapport en advies van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen kon daarom in dit nummer niet ontbreken. Met een speciaal accent op het beroepsonderwijs. Het jaarcongres V&VN Opleiders 2008 had als thema Het Nieuwe Leren: ‘Who cares?’ De keynote-speaker Frans Meijers kon eigenlijk niet aangeven wat ‘Het Nieuwe Leren’ was. Hij wist wel wat er niet goed was aan ons huidige onderwijs. Daarover gaf hij een bevlogen betoog. Telefonische monitoring bij patiënten met kanker geeft een boeiend inzicht in verplegen op afstand. Zoals we binnen het onderwijs leren op afstand kennen doet verplegen op afstand ook zijn intrede in de gezondheidszorg. En zoals altijd biedt de toolkit weer ideeën voor scholing en deskundigheidsbevordering.