Anders kijken naar problemen.
De kracht van het probleem als bron van oplossingsgerichthandelen bij begeleiding en hulpverlening
Cor van den Berg
ISBN 9789 0244177 28
€ 17,25
Uitgeverij Nelissen Soest

Eindelijk een boek over begeleiding en coaching, dat niet de pretentie heeft de lezer als coach aan te zetten tot provocatief coachen, waardoor de hulpvrager ‘denkt’ in een recordtijd de problemen van zijn cliënt te hebben opgelost! Dit kleine boekje blinkt uit in eenvoud en is met respect geschreven naar de persoon van de hulpvrager. Het begeleidingsproces van de coach wordt in het boek stap voor stap geanalyseerd. Cor van den Berg neemt de lezer met zijn realistische praktijkvoorbeelden aan de hand mee. Hij maakt in zijn boek gebruik van ervaringen uit zijn jarenlange coachingspraktijk en past de theorie praktisch toe. Hij sluit met de inhoud van zijn boek aan op de praktijk van de student (hulpvrager). Centraal in het boek staan de krachten en de kwaliteiten die in het probleem van de hulpvrager zijn geïncorporeerd.. Immers veel problemen van hulpvragers zijn voor hulpverleners zo gewoon(tjes) geworden, waardoor ze niet meer bijzonder zijn. Anders gezegd we zijn als begeleiders niet in staat om de power en de verborgen krachten te zien, die achter elk probleem schuilgaan. ‘In de begeleidingsvraag zelf ligt het zelfsturend vermogen besloten tot herstel, vooruitgang of verandering’, stelt de auteur op pagina 47 van zijn boek. Van den Berg introduceert het begrip ‘kantelen’, waardoor het probleem uit zijn schaduwkant wordt gehaald en wordt gekanteld naar de krachtkant: volgens de auteur de kant waar de probleemoplossingen aan de horizon gloren. De begeleidingsmethodiek wordt aan de hand van duidelijke modellen (p. 24, 25, 31, 43, 45, 51, 52, 76, 80, 82, 86 en 102) uitgelegd, waardoor het boek geschikt is voor opleidingen, maar ook voor cursussen waarin de relatie zorgvrager- en zorgverlener vanuit de probleemkant centraal staat. Het boek is ook geschikt voor docentenopleidingen. De docent als coach zoekt immers samen met zijn/haar studenten naar oplossingen voor problemen van zijn/haar studenten; hiermee worden problemen bedoeld op het gebied van studiekeuzen, sociaal-emotionele ontwikkeling en problemen op het werk (stage). Dat betekent, niet ‘gewoontjes’ begeleiden, maar begeleiden vanuit de kracht van de individuele problematiek van de student zelf. Hierdoor kantelt het boek de ‘gewone’ begeleidingsvaardigheid van de individuele docent in het vermogen studenten effectief te begeleiden bij hun competentieontwikkeling, die in zowel school-, als beroepspraktijk plaatsvindt. ‘Anders kijken naar problemen’ slaagt erin theorie (concepten) en praktijk (casussen) aan elkaar te koppelen en heeft een heldere boodschap voor alle begeleiders!

Wilma Ribbens

De mix-factor: integratie en segregatie in Nederland
Onder redactie van Lex Veldboer, Jan Willem Duyvendak en Carolien Bouw ISBN 9789 047300083
€ 27,50
Uitgeverij Boom Amsterdam

De onderwerpen ‘integratie van allochtonen in onze samenleving’ én ‘segregatie van allochtonen (het geïsoleerd wonen van allochtonen) klinken als een tegenstelling, omdat door elkaar leven niet van een leien dakje gaat. Dit gegeven was voor de redactie van het boek ‘De mix-factor: integratie en segregatie in Nederland’ aanleiding om auteurs uit te nodigen om feiten en meningen van integratie en segregatie in een artikel weer te geven. De auteurs verkennen in dit boek hun wensen, praktijken en effecten. De artikelen hebben geleid tot een prachtig boek, waarin op een objectieve wijze een bijdrage wordt geleverd aan het integratiedebat. Verplichte kost voor politici, opleiders en allen die geconfronteerd worden met de integratie van kwetsbare groepen in onze samenleving. Het boek sluit goed aan op de onderwerpen uit nummer vier van ‘Onderwijs en gezondheidszorg’, waarin het multiculturele aspect binnen zorg en verpleging centraal stond. In dit boek worden op heldere wijze succes- en faalfactoren op het gebied van werk, vermaatschappelijking van zorg, onderwijs, welzijn, wonen, sport en opvoeding beschreven. De auteurs zoeken naar antwoord op de vraag waar menging het meest nodig en mogelijk is. De onder- werpen die in dit boek worden beschreven plaatsen integratie en segregatie in een breder perspectief, waardoor dit boek belangrijke achtergrondinformatie bevat voor docenten en praktijkopleiders die te maken hebben met kansarme groepen.

Karel van der Veen

Projectmatig werken. Handleiding voor projectsturing in de non-profitsector.
Leida Schuringa
ISBN 9789 0244177 59
€ 19,50
Uitgeverij Nelissen Soest

Veel werk in school als in zorginstellingen wordt op een projectmatige manier verricht. Het boek Projectmatig werken biedt vanuit een praktische invalshoek een methodiek om projecten te starten en te begeleiden. Het boek is een handleiding en dat betekent dat de inhoud van het boek meteen in de praktijk kan worden toegepast. Alle belangrijke projectfasen komen aan bod: oriëntatiefase, definitiefase, strategiefase, ontwerpfase en projectbeheer. Ook wordt in dit boek aandacht geschonken aan de randvoorwaarden van een project: de wijze waarop een project in de organisatie is georganiseerd, de rol van de projectleider, de voorbereiding van een project, de uitvoering en de nazorg. Een complete handleiding dus. Het boek is toegankelijk geschreven, waardoor het ook een studieboek is voor studenten die in hun werk straks de rol van projectleider krijgen toebedeeld. Ook wordt de lezer in dit boek uitgedaagd tot actie: meteen wordt van de lezer verwacht om een projectvoorstel te ontwikkelen. Al doende leert men. De auteur is erin geslaagd studenten bij de hand te nemen, waardoor zij zich op een uitdagende wijze de methodiek van projectmatig werken eigen kunnen maken.

Hannie Schutter

Functioneringsgerichte rehabilitatie.
De cliënt als persoon centraal in de kansrijke omgeving.
Jan Prickarts
ISBN 9789 081183215
€ 18,50 (exclusief verzendkosten).
Te bestellen: janprickarts@tiscali.nl

De gezondheidszorgpsycholoog Jan Prickarts schreef in eigen beheer de methode ‘functioneringsgerichte methodieken’, dat uit een theoretisch deel bestaat en een deel met opdrachten en instrumenten (het gaat hierbij volgens de auteur om het vullen van de rugzak met zogenaamde werk-woorden). Functioneringsgerichte rehabilitatie is geschreven voor begeleiders die mensen ondersteunen met uiteenlopen klachten, beperkingen en handicaps. De methodieken worden toegepast bij cliënten die ondersteund moeten worden bij hun klachten, of problemen. Functioneringsgerichte rehabilitatie gaat om gerichtheid op het persoonlijk functioneren van de cliënt en gerichtheid op de omgeving als werkgebied. In het eerste hoofdstuk wordt het onderwerp geanalyseerd. In de volgende hoofdstukken staat het persoonlijk welbevinden van de cliënt centraal; vervolgens gaat het om de balans tussen welbevinden en het dragen van verantwoordelijkheid door de cliënt; daarna gaat het om maatwerk bieden door de begeleider waarbinnen de hupverlening vorm krijgt; achtereenvolgens beschrijft de auteur de wijze waarop de begeleider een kansrijke omgeving rondom de cliënt kan opbouwen; het organiseren van een kansrijke omgeving rondom de cliënt; verder gaat het om overzichten bieden, het verminderen van persoonlijke klachten in het persoonlijk functioneren en grenzen stellen aan de ruimte voor persoonlijk functioneren. Deel 2 is het werkboek. Dit deel is didactisch goed opgebouwd. Op de linker pagina staan in twee kolommen respectievelijk de ideale ondersteuning beschreven en de valkuilen. Op de rechterpagina staan voorbeelden uit de ideale ondersteuning. Een geslaagd boek dat goed gebruikt kan worden in verzorgende en welzijnsopleidingen. Het leest prettig en is didactisch goed samengesteld.

Wilma Ribbens