Leren in de praktijk brengen

  • 5 min.
  • Congresverslag
  • Verslagen

Donderdag 11 oktober vond alweer het vijfde Calibris (voorheen OVDB) jaarcongres plaats. Dit jaar luidde het thema: ‘Leren in de praktijk brengen’. De locatie, Hotel Theater Figi, was net als voorgaande jaren uitverkocht. Maar liefst 650 deelnemers verdiepten zich tijdens workshops in thema’s zoals ‘BPV Beleid & Strategie’ en ‘Leerklimaat’. Ook werd deze dag de prijs voor Beste Calibris Leerbedrijf 2007 uitgereikt. Stichting Saffier uit Den Haag was de gelukkige winnaar.

Na een openingsstunt waarbij het oude OVDB-logo op de muren van de grote zaal werd geprojecteerd en langzaam veranderde in de naam Calibris, werd het congres geopend door Rob van den Bosch, directeur van Calibris. Hij gaf aan dat Calibris zich de komende jaren zal gaan richten op het leveren van een bijdrage aan een evenwichtige arbeidsmarkt in de sectoren Zorg, Welzijn en Sport. Calibris zal daarbij uitgaan van een ‘vraaggestuurde benadering’. Belangrijk is daarbij te vermelden dat Calibris niet ‘iets’ anders zal gaan doen, maar ‘het’ anders zal gaan doen. Deze nieuwe focus was het juiste moment voor een nieuwe naam: Calibris. De betekenis van de naam Calibris (kalibreren) kan gezien worden als fijn-afstemmen, of als ‘kaliber’.

Na Rob van den Bosch gaf prof. Dr. Joseph Kessels (The Learning Company) een inleiding over ‘Het rijke leerlandschap van de werkplek’. Hij zoomde in op de verschillende manieren waarop we naar het leren in de beroepspraktijk kunnen kijken. De structuur van het beroepsonderwijs brengt met zich mee dat er veel wordt gewerkt met beheersinstrumenten: beleidskaders, afdelingsplannen, protocollen en competentieprofielen. Om de rijkdom van het leren in de praktijk ten volle te kunnen benutten, is op zijn tijd een andere bril opzetten noodzakelijk. In plaats van jonge mensen te willen leren wat ze nog niet kunnen, zouden we moeten uitgaan van hun talenten, van zelfsturing. Wat zijn jouw specifieke talenten? Hoe wil je eraan werken om die versterken? Wat heb je van ons nodig om dat te kunnen? Vanuit die optiek wordt de leerplaats in de beroepspraktijk op de eerste plaats een broedplaats voor talenten, innovatie, ontwikkeling en energie. Vanuit die insteek wordt ook duidelijker wat de komst van jonge mensen te bieden heeft aan de organisatie: een frisse blik, nieuwe inzichten, energie, passie en vernieuwing. Zo ontstaat een wederzijdse aantrekkelijkheid waarin leerbedrijf en leerling elkaar versterken.

Beste Calibris Leerbedrijf 2007

Voor de prijs ‘Beste Calibris Leerbedrijf 2007’ waren drie bedrijven genomineerd: Stichting Saffier, een cluster van verpleeg- en verzorgingshuizen, Woonzorgcentrum Arcadia en vakantie- en recreatieparken RP Holidays. Deze bedrijven sprongen volgens de jury uit de inzendingen omdat zij het beste te bieden hebben op het gebied van leerklimaat, innovatie, maatschappelijk betrokkenheid en visie op opleiden. Stichting Saffier uit Den Haag sleepte uiteindelijk de prijs in de wacht. Het oordeel van de jury luidde:

‘Saffier is een gedegen leerbedrijf met een innovatieve kijk op het gebied van opleiden. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van proeven van bekwaamheid en het opzetten van een leerafdeling waarin V&V en SPW-leerlingen samen stage lopen. De organisatie richt zich in haar opleidingsbeleid niet alleen op haar eigen organisatie, maar ook op de rest van de sector. Niet het aanbod, maar de toekomstige vraag vanuit de arbeidsmarkt naar beroepskrachten, is leidend. Ze vertaalt haar opleidingsbeleid nadrukkelijk in de behoefte aan opleidingsplaatsen en garandeert op deze manier de arbeidsmarktrelevantie van BPV-plaatsen.

Ook investeerde Saffier al vroeg in de toekomst door met een vmboschool een convenant af te sluiten en jaarlijks vele vmbo-leerlingen te plaatsen. Saffier voert veelvuldig overleg met roc’s over de inrichting van het competentiegerichte onderwijs binnen verpleging & verzorging. Saffier is een waardevol leerbedrijf, dat meedenkt over en meedoet met de ontwikkelingen binnen onderwijs en arbeidsmarkt. Een leerbedrijf waar je niet omheen kunt.’ Bij het in ontvangst nemen van de prijs benadrukte John Nieboer (directeur Saffier) dat de prijs eigenlijk toekwam aan alle medewerkers van Saffier. ‘Het zijn stuk voor stuk geïnspireerde mensen die heel veel hart hebben voor het opleiden van leerlingen.‘

Stichting Saffier wordt voorgedragen voor de landelijke verkiezing voor Beste Leerbedrijf 2007. Wie weet winnen zij net als het UMCG uit Groningen (winnaar Beste Calibris Leerbedrijf 2006) ook wel deze landelijke titel!

Workshops

Het onderliggende thema voor de workshops was ‘Rijker kijken’. Het doel van de workshops was de deelnemers geïnspireerd naar huis te laten gaan en hen op een nieuwe, verfrissende manier naar hun organisatie te laten kijken.

Quick Scan

Deelnemers volgden drie verschillende workshops die geleid werden door medewerkers van Calibris. De eerste workshop ging in op de door Calibris ontwikkelde Quick Scan. De Quick Scan is een instrument waarmee een organisatie haar positie kan bepalen ten opzichte van de kwaliteit van opleiden.

Aan de hand van een paar voorbeelden werd duidelijk gemaakt dat het loont om vanuit verschillende invalshoeken te kijken naar het BPV-beleid van de organisatie. Vanuit de vragen uit de Quick Scan wordt een positie bepaald: hoe gaan wij in onze organisatie om met het opleiden van mbo’ers? In subgroepjes gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over de situatie in het eigen leerbedrijf.

Waardering door de leerling

Dezelfde Quick Scan speelde ook een rol in de workshop ‘Waardering door de leerling’. Een van de vragen van de Quick Scan vraagt specifiek of de organisatie gebruik maakt van het oordeel van de leerlingen over de BPV. Aandacht besteden aan de mening en het gedrag van leerlingen is ook een vorm van ‘rijker kijken’ die veel informatie oplevert over hoe relatieve ‘buitenstaanders’ naar de organisatie kijken. Leerlingen leveren frisse input en kunnen goede zaken versterken. Als geen ander kunnen zij ook de vinger op de zere plek leggen als er zaken zijn die verbeterd zouden moeten worden. Om het in de woorden van de workshopleiders te zeggen: ‘Gebruik die informatie!’

BPV Strategie & Beleid

Tijdens de workshop BPV Strategie & Beleid werd ingegaan op de visies en missies van organisaties. De vraag werd gesteld of deze daadwerkelijk doorwerken binnen de afdelingen. En hoe heeft de visie of missie van een organisatie effect op het opleidingsbeleid? Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden werd via filmpjes getoond hoe verschillende organisaties, omgaan met Strategie & Beleid.

Leerklimaat

In de workshop die inging op het thema Leerklimaat werd samen met deelnemers het thema concreet handen en voeten gegeven. Wat verstaan we nu precies onder leerklimaat? Wat zijn de factoren die een rol spelen bij het bepalen of een leerklimaat goed is of dat het verbetering behoeft? Soms zijn dit zaken die, anders dan wel eens wordt gedacht, best te beïnvloeden zijn. Zeker als het gaat om organisatiecultuur lijkt dat moeilijk, maar het kan wel degelijk. Bijvoorbeeld door te werken aan zaken als het versterken van de reflectieve, communicatieve en sociale vaardigheden en motivatie. Met deze gedachtegang sloot de workshop naadloos aan op het verhaal van Kessels eerder op de dag.

Het Calibris jaarcongres was wederom een groot succes. Wij hopen dat u er ook volgend jaar (weer) bij bent!