Naar een beter begrip van allochtone studenten in beroepsonderwijs

  • 13 min.
  • Leerpraktijk
  • Toolkit
Er gaat geen dag voorbij, of er wordt in de media een fel debat gevoerd over de integratie van allochtonen in onze samenleving. Volgens de Commissie Blok (2004) is het integratiebeleid in Nederland mislukt. Integratie wordt in deze toolkit opgevat als een geïndividualiseerd concept. Dat betekent dat een individu integreert en niet ‘groepen’ in zijn geheel. Opleiders in het beroepsonderwijs ervaren dagelijks, in hun omgang met allochtone studenten, de gevolgen van dit mislukte integratiebeleid. In deze toolkit staat de interculturele competentieontwikkeling van docent en praktijkopleider centraal. De toolkit biedt inhoudelijke input en concrete opdrachten voor een studiedag met docententeams, praktijkopleiders en werkbegeleiders uit onderwijs- (mbo en hbo) en zorginstellingen.

Inleiding

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?