Leren...

  • 1 min.
  • Redactioneel

Wanneer je alle artikelen in dit nummer naast elkaar legt, gaat het steeds over leren. In welke vorm dan ook. Tineke Schoot vraagt in haar artikel, gebaseerd op haar proefschrift, aandacht voor het dilemma cliëntgecentreerde zorg en datgene wat van de zorgverlener verwacht wordt. En al snel zit je ook bij ethiek. Het gemak waarmee we vragen om cliëntgecentreerde zorg levert de nodige spanningsvelden op bij zorgvrager en zorgverlener. Marjolein Berings beschrijft in haar bijdrage dat leren op je werk iedere dag voorkomt. Je bent je het vaak niet bewust. Maar als je je bewust bent van je leerstrategie, dan blijkt dat je er nog veel meer voordelen uit kunt halen. Dat het opzetten van een leerwerkplaats binnen de thuiszorg niet altijd gemakkelijk is, bewijst het artikel ‘van de werkvloer’. Enthousiast ging men aan de slag bij Kruiswerk West-Veluwe, het eindpunt was bekend, maar ze kwamen enkele vervelende bochten tegen op de weg. Je kunt ook veel leren tijdens een studiereis. HBO Rotterdam heeft een internationale studiereis opgenomen in het curriculum. Blijkbaar voorziet dit fenomeen in een grote behoefte en de resultaten zijn zeer bevredigend. Een van de saillante ervaringen van de studenten was dat men trotser was geworden op ons gezondheidszorgsysteem. Tot slot treft u een uitvoerig verslag aan van de ontwikkeling van een leerafdeling die opgezet is tussen onderwijs- en zorginstellingen in Twente en de Achterhoek. Tussen ROC Graafschap, ROC van Twente enerzijds en ziekenhuizen in Twente en Achterhoek anderzijds is een nauwe samenwerking ontstaan. De resultaten van deze samenwerking zullen centraal staan op een congres dat op 2 oktober te Almelo wordt georganiseerd. Kortom, er valt in dit nummer weer veel te leren van het leren van anderen.