Verleiden

  • 1 min.
  • Redactioneel

‘Verleiden tot leren in het werk’ was de titel van het congres van V&VN Opleiders dat op 1 februari plaatsvond. Bijna vijfhonderd enthousiaste opleiders lieten zich moeiteloos verleiden tot leren, kennisdelen en netwerken. De congresgangers waardeerden het congres met een 7,8! Een waardering waar de congresorganisatie trots op kan zijn!

Belangrijk die enthousiaste opleiders, opleiders met passie voor het vak. Zij zijn de motor in de zorginstellingen om het leren op de werkplek vorm te geven. Leren op de werkplek is ‘hot’ en behoeft de continue aandacht van opleiders maar ook van het management. Immers het (afdelings-) management is nadrukkelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van de leer-werkplek.

Met de voortdurende veranderingen in organisaties en maatschappij verschuift tevens de focus van incidentele leerinterventies naar het creëren van een klimaat waarin plaats is voor permanente kennisontwikkeling. Een leven lang leren is noodzakelijk om te ‘overleven’ als beroepsbeoefenaar. Een loopbaan wordt leerloopbaan. Het werk wordt dus een leerplek voor leerlingen, studenten én medewerkers. Dat vraagt om werk dat zodanig is ingericht dat het ieder individu uitdaagt tot leren. Het leren en opleiden moet daarmee afgestemd worden op de individuele vraag, van aanbodgericht naar vraaggestuurd. Evenzogoed als ook de onderwijsinstellingen hun diensten moeten afstemmen op de vraag van het werkveld en zorgverleners vraaggestuurde zorg moeten verlenen. Vraagsturing is een item dat in diverse artikelen in dit nummer aan de orde komt. Daarnaast natuurlijk best practices, nieuws, het congresverslag en de toolkit.

Hopelijk zullen de artikelen u verleiden tot lezen, inspireren, tools bieden of stof tot discussie opleveren. Namens de redactie van Onderwijs en gezondheidszorg wens ik u veel leesplezier!