Inspirerende lente

  • 2 min.
  • Redactioneel

We hebben er even op moeten wachten dit jaar, maar nu begint het er dan eindelijk op te lijken. Het wordt lente in Nederland! Hoewel de middelbare schooltijd voor mij toch ook al weer enige tijd geleden is, vraag ik mij of het woord lente misschien is afgeleid van het Franse woord lentement (langzaam)? Dit zou namelijk verklaren, dat we er jaarlijks op moeten wachten en dat de lente voor velen maar langzaam op gang komt. Maar goed, de hyacinten en narcissen staan weer in bloei en de zon laat zich zowaar enkele uren per dag zien. Ik weet dat sommige mensen dan last krijgen van allerlei kriebels en vinden dat er rigoureus schoongemaakt moet worden. Hoewel ik daar persoonlijk geen last van heb, merk ik wel dat de lente mijn humeur positief beïnvloedt. Ik sta meer open voor allerlei nieuwe ideeën en ontwikkelingen. Dit voorjaarsnummer van 'Onderwijs & gezondheidszorg' biedt voldoende lenteprikkels om de periode vanaf nu tot einde schooljaar goed door te komen. Ik neem u even mee door het blad. Dineke Tigelaar gaat in op docentportfolio's. Volgens haar kunnen docenten als 'reflective practitioners' reflecteren op hun werk. Misschien klinkt alles heel logisch, maar toch... een idee dat net als de lente prikkelt. Wat zou het fantastisch zijn als al mijn collega's op basis van hun portfolio zouden reflecteren en in intervisiegroepjes hun resultaten zouden bespreken... Ook leerafdelingen blijken nog steeds een goed idee te zijn.Verpleeghuis Naarderheem beschikt sinds oktober 2004 over zo'n afdeling en geeft tips voor het slagen van zo'n project. Misschien prikkelt de lente u om te starten met een leerafdeling. Waarom niet? Het feit dat er binnen de gehandicaptenzorg allerlei interessante projecten lopen, stemt mij vrolijk. Goed dat er professioneel werk wordt gemaakt van competentieprofielen, daar doen we het voor! Of het met het voorjaar te maken heeft weet ik niet, maar na het lezen van het artikel van Herman Verhagen begon ik helemaal te stuiteren. Deze auteur vraagt zich, met behulp van prachtige voorbeelden, af of het management niet gepimpt moet worden? De redactie is heel benieuwd naar jullie reactie op de vraag van de auteur en doet een oproep. De toolkit bevat deze keer een echte voorbeeldles. Handig voor docenten waaraan het voorjaarsgevoel niet besteed is. Zou ik de lente in mijn bol hebben? Vind ik alle ideeën momenteel de moeite waard? Wil ik morgen alles gaan veranderen en verbeteren? Of is het een droom? Met dit nummer wens ik u allen een inspirerend voorjaar toe!