(Ver)kiezen

  • 2 min.
  • Redactioneel

Keuzes maken, het is eigenlijk iets van alledag en toch ook bijzonder. De gemeenteraadsverkiezingen zijn net achter de rug. En wist u vooraf de namen van de burgemeester, wethouders en gemeenteraadsleden van uw gemeente (veel Nederlanders wisten het niet).
Maar hoe zit het met de keuzes die studenten kunnen maken over hoe ze willen leren? En met verpleegkundigen die keuzes maken voor de cliënten waar zij de zorg voor hebben? Hoe maken wij het onderwijs en de te bieden zorg zo transparant dat er ook werkelijk gekozen kan worden? Soms is het moeilijk om aan te geven waarop die keuzes precies gebaseerd zijn. De marktwerking, het aantal stageplaatsen, didactische principes, evidence based? Ontwikkelen en kiezen zijn vrijwel synoniem. Je moet de keuze maken om te ontwikkelen en hetgeen je ontwikkelt is louter gebaseerd op keuzes. En iedereen die ontwikkelt weet dat het ‘informeren’ het allerbelangrijkste is. Door mensen die met een ontwikkeling te maken krijgen steeds te informeren, kunnen zij zich een voorstelling maken van wat gaat komen, weten zij op basis waarvan beslissingen genomen zijn. En O&G is een blad waarin we u willen informeren over allerlei ontwikkelingen. In dit nummer ook artikelen waarin het kunnen of leren kiezen min of meer centraal staat. Zoals het artikel over de vmbo-carrousel: om vmbo-leerlingen een meer gemotiveerde beroepskeuze te laten maken, krijgen zij de gelegenheid om kennis te maken met verschillende zorgsettingen. Daarop aansluitend het interview van Femke van den Berg met Karin Voorintholt, die vertelt over de ervaringen met de vmbo-Carrousel in het Martini ziekenhuis in Groningen. Ook een verslag van het drukbezochte congres van opleiders V&V, waar velen zich lieten informeren en hun ervaringen deelden. Aspecten van ontwikkelingen binnen competentiegericht leren en opleiden komen naar voren in enkele artikelen. In Proeven van bekwaamheid, is onder andere aandacht voor de bekwaamheid van de beoordelaars; het artikel over Vraagsturing is een verslag van een kwalitatief onderzoek bij hbov-duaal studenten naar hun ervaringen met vraaggestuurd onderwijs en de toolkit neemt u mee in de ontwikkeling van een digitale onderwijsvorm. Een bijzonder lectoraat van de Haagse Hogeschool, psychogeriatrie, geeft zicht op thema’s en aandachtsgebieden voor de komende jaren, met als doel de emancipatie van het werkveld. Van onze gastredacteur Ans Grotendorst een intrigerend artikel over leren en onderwijs, met hard en zacht bewijs. Maak ook kennis met Carolien Sino, sinds januari redactielid van O&G.
Hopelijk bent u nieuwsgierig geworden en heeft u al een keuze gemaakt met welk artikel u wilt beginnen. De redactie wenst u veel leesplezier.