Naar een leertraject vraaggerichte zorg op basis van het ‘acht velden model’ van Kessels
22 min.
Overige
Iedereen praat erover, maar niemand weet precies hoe het moet: ‘vraaggerichte zorg’. In dit artikel wordt het ontwerp van een leertraject vraaggerichte zorg voor verplegenden en verzorgenden in de praktijk beschreven. Het ontwerp vond plaats op basis van het ‘acht velden model’ van Kessels (1996). Dit is een samenhangend model voor ontwerp en evaluatie van leertrajecten dat beoogt in nauwe samenwerking met centrale belanghebbenden invulling te geven aan leren. In dit geval vond het ontwerp plaats in samenspraak met cliënten, vertegenwoordigers van cliëntenraden, zorgverleners en management van vier zorgorganisaties. Tevens werden vertegenwoordigers van relevante koepelorganisaties betrokken bij de validering van het ontwerp. Aan het ontwerp van het leertraject was een wetenschappelijk onderzoek gekoppeld.
Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen
Tineke Schoot, Jeanny Engels, Louk Hollands, Luc de Witte
Over de auteur
Tineke Schoot verzorgde het onderzoek tijdens het project. Zij is senior docent aan de Hogeschool Zuyd, faculteit verpleegkunde en businessunit Welzijn en Zorg en lid van de Kenniskring Autonomie en Participatie.
Jeanny Engels cordineerde het project. Zij is projectleider bij het Kennis centrum voor Revalidatie en Handicap iRv.
Luc de Witte was de projectleider. Hij is lector van de kenniskring Autonomie en Participatie van de Hogeschool Zuyd en programmaleider bij het iRv.
Louk Hollands is Universitair docent, sectie Verplegingswetenschap, capaciteitsgroep Zorgwetenschappen aan de Universiteit van Maastricht en bij Transferpunt vaardigheidsonderwijs HAN, NijmegenUM Maastricht.
Printdatum
8 oktober 2004
E-pubdatum
8 oktober 2004
ISSN print
0920-8100
ISSN online
1876-5793
Blijf op de hoogte
Een seintje wanneer de nieuwe editie van OenG is verschenen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.