Nadering van uur U

  • 1 min.
  • Redactioneel

Het duurt niet lang meer of de kwalificatiestructuur zal uitgaan van competenties. In het eerste artikel van dit nummer doet Paul den Boer het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt verslag van de ervaringen van en met gediplomeerden. Saillante conclusies zijn o.a. dat de aansluiting tussen opleidingen en praktijk het meest gediend is bij intensivering van de samenwerking op regionaal niveau.en de onevenwichtige verhouding tussen welzijns- en zorgcompetenties. Het werk vraagt veel meer om een combinatie van verzorgende, verplegende en sociaalagogische competenties. Annelies Bannink gaat in ‘Waartoe leidt de weg?’ in op de ontwikkeling van de competentiegerichte kwalificatiestructuur.. Dubbele vergrijzing, ontschotting, extra-muralisering, ketenzorg en beroepsinhoudelijke ontwikkelingen beïnvloeden die kwalificatiestructuur.

Deze biedt overigens meer gelegenheid om gebruik te maken van onderwijsonderdelen uit kwalificatiestructuren van andere domeinen (b.v. welzijn, assisterende in de gezondheidszorg). Het onderwijs wordt daarmee flexibeler. Ans Grotendorst had een kennismakingsgesprek met Joy Notter en Geralien Holsbrink, twee nieuwe lectoren aan de Saxion Hogeschool te Enschede. De onderzoeksactiviteiten van Joy Notter liggen op het gebied van kwaliteit van leven. Geralien Holsbrink's belangstelling gaat uit naar het opzetten van Best Practice Units oftewel proeftuinen of werkplaatsen. De Toolkit ‘Het hart van de zorg laten kloppen’ completeert de twee artikelen van Deirdre Beneken genaamd Kolmer in de twee voorgaande nummers. In dit nummer komen vier personen aan het woord die overgestapt zijn van onderwijs naar werkveld. Het artikel ‘Docenten terug in de zorg’ biedt u zicht op hun ervaringen en stof tot nadenken. Kortom er ligt weer een nummer met voor velen iets van hun gading.

Namens redactie van Onderwijs en gezondheidszorg, Jan Mistrate Haarhuis