Kennis delen, zorgen voor mensen en grenzen verleggen

  • 2 min.
  • In gesprek met
  • Interview

Bovenstaande waarden zijn toegekend aan Robert Koch (Hoofd Opleidingscentrum UMC Utrecht) die op 26 mei j.l. de Boerhaaveprijs in ontvangst heeft mogen nemen.

Robert, van harte gefeliciteerd met deze prijs! Kun je iets meer vertellen over de Boerhaaveprijs?

De Boerhaaveprijs is in het leven geroepen door de heer J.M. Fentener van Vlissingen, die in de periode 1960- 1968 voorzitter was van de Stichting Academisch Ziekenhuis Utrecht. Bij zijn afscheid is een fonds onder zijn naam opgericht, met het doel jaarlijks een prijs toe te kennen aan een personeelslid dat zich inzet voor de organisatie. Het Stichtingsbestuur heeft bij deze prijs een bronzen beeldje van Boerhaave ter beschikking gesteld. Het geldbedrag behorend bij deze prijs (€ 500,–) wil ik doneren aan de Stichting Soham Baba Mission in India. Met dit bedrag kan de missie in Calcutta een lagere school volledig inrichten.

Hoe is het om deze prijs te krijgen?

Het is een zeer bijzondere eer deze Boerhaaveprijs te mogen ontvangen. Ik vind het een bijzonder grote waardering voor alle medewerkers van het Opleidingscentrum UMC Utrecht en de directe collega's van het managementteam van de directie Personeel en Organisatie, naast een groot persoonlijk compliment.

Kun je iets vertellen over de ontwikkelingen die de afgelopen jaren een rol hebben gespeeld in de groei van het Opleidingscentrum?

De afgelopen periode is in meerdere opzichten een pittige tijd geweest. De financiële ombuigingsoperatie van het UMC Utrecht had in 2000 de nodige consequenties voor het Opleidingscentrum. Consequentie in negatieve zin: bezuinigen. Consequentie in positieve zin: pak je kans en maak je zichtbaar! Tegelijkertijd is nieuwe wet- en regelgeving van kracht geworden voor de verpleegkundige vervolgopleidingen en de beroepsopleidingen tot Operatieassistent en Anesthesiemedewerker. Regelgeving die een nadrukkelijke samenwerking, zo niet een wederzijdse afhankelijkheid, voorschrijft in opleiden tussen werkveld en het Opleidingscentrum. Een goede zaak!

Met vertrouwen in elkaar en in de organisatie - wij kregen immers de kans! -, is en wordt gewerkt aan de nieuwe presentatie van het Opleidingscentrum door:

  • Inhoudelijk en didactisch herontwerpen van de bestaande opleidingen.

  • Afstoten van verouderde opleidingen, nieuwe opleidingen en trainingen opzetten (de verpleegkundige vervolgopleiding hematologie en de gecombineerde vervolgopleiding Medium Care, CCU en Intensive Care en veel bedrijfsopleidingen).

  • Opleidingsexperimenten niet schuwen, zoals de opleiding tot Physician Assistant

Al met al zijn wij als Opleidingscentrum UMC Utrecht een zichtbaar centrum geworden voor opleiding, training en advies. En deze zichtbaarheid heeft geleid tot nieuwbouw. Vanaf september 2005 zijn wij gehuisvest direct tegen het ziekenhuis, samen met de opleidingen geneeskunde, physician assistant en biomedische- en algemene gezondheidswetenschappen. Een modern onderwijsgebouw met alle faciliteiten, met de kans om multiprofessionele onderwijsprojecten te starten en meer van elkaar te leren.

De nieuwbouw en het opzetten van multiprofessionele onderwijsprojecten lijkt een enorme uitdaging te zijn. Liggen er nog meer uitdagingen?

Er zijn meer dan genoeg uitdagingen, waarvan ik er enkele kan noemen. Op het niveau van opleiders en docenten: leren van elkaar op het terrein van kwaliteitszorg, ICT en deskundigheidsbevordering. Het opleidingscentrum zo dicht tegen de kliniek aan: de opleider regelmatig aanwezig op de werkvloer om kennis te nemen van deze innovatieve werkvloer, de opleider schoolt zich! Verder uitbouwen van de nog jonge beroepen en opleidingen als Physician Assistant en Nurse Practitioner, belangrijke functies in het kader van de taakverschuiving en substitutie op het hbo-masterniveau.
Nadrukkelijk te kijken naar dezelfde thematiek op het mbo-niveau: bijvoorbeeld verdere differentiatie binnen de medisch assisterende en medisch ondersteunende beroepen.
Het realiseren van een meerkleurige instroom van studenten: wij zijn tot nu toe wel een hele witte school.