Redactioneel

  • 1 min.
  • Redactioneel

Voor u ligt alweer het laatste nummer van 2003, met aandacht voor kwaliteit, competentiegericht opleiden, en motivatie. In het artikel van Dominque Sluismans staat peerassessment en de effecten hiervan op het leergedrag centraal. Voor onderwijsvormen als PGO en projectonderwijs is het lastig passende toetsvormen te ontwikkelen. Door middel van peer assessment worden studenten actief betrokken bij het geven van feedback aan medestudenten. Aan het einde van het artikel worden richtlijnen gegeven voor de implementatie van peer assessment. Henk Moelands introduceert in zijn bijdrage de nieuwe Kwaliteitsmonitor Examinering. De Citogroep heeft deze kwaliteitsmonitor Examinering ontwikkeld om ROC's te ondersteunen om vast te kunnen stellen in welke fase van optimalisering van de examinering een ROC zich bevindt. Het instrument is door de BVE Raad in licentie genomen en zal aan alle ROC's worden verstrekt.

De kwaliteit en de effecten van interne opleidingsprocessen komen aan bod in het artikel over trainingsevaluatie van de auteurs Verweij, Heida en Veenman. In de rubriek Good practice blijkt dat de Dr. Kuno van Dijk-stichting haar kwaliteit als leerbedrijf ruimschoots heeft behaald en is uitgeroepen tot het beste OVDB leerbedrijf 2003. In de serie interviews Kennis maken met spreekt Ans Grotendorst met Ruud Klarus, die als lector verbonden is aan twee hogescholen. Bij beide hogescholen heeft hij de opdracht het competentiegericht opleiden en beoordelen in te richten en vorm te geven in en met de lerarenopleidingen. Ook in het congresverslag staan competenties centraal. Peter Weusthof doet verslag van de conferentie 'Aan de slag'. Tijdens deze conferentie hebben prominenten als Vliegenthart, In 't Veld en Nijs hun visie gegeven op de invoering van de competentiegerichte kwalificatiestructuur. Hoe studenten en docenten gemotiveerd worden door competentiegericht leren, wordt door Alexander Minnaert uit de doeken gedaan. Hij geeft hiermee een voorproefje van zijn bijdrage aan het congres Motivatie en competentiegericht leren: meer dan gratis energie!, dat door Opleiders VenV wordt georganiseerd.

Competent, met een enorm kwaliteitsbewustzijn en uitermate gemotiveerd, zijn tevens sleutelbegrippen die passen bij Oscar Behrens. Oscar heeft gedurende zeven jaar de eindredactie van Onderwijs & gezondheidszorg verzorgd. Dit is helaas het laatste nummer dat door hem wordt begeleid. Oscar, veel dank voor je bijdrage in de groei die Onderwijs & gezondheidszorg mede door jou heeft doorgemaakt!

Namens de redactie van Onderwijs en gezondheidszorg