Redactioneel

Actueel!

  • 1 min.
  • Redactioneel

Helaas is de zomervakantie alweer voorbij. Een nieuw schooljaar is gestart, met nieuwe studenten, nieuwe collega's, nieuwe curricula en een nieuwe O en G. We besteden aandacht aan actuele ontwikkelingen in het VenV-onderwijs op alle niveaus. In uw vakantie bent u misschien wel in aanraking geweest met buitenlandse gezondheidszorg en/of onderwijs. Dit vraagt inleving- en aanpassingsvermogen. Vergelijking met de Nederlandse situatie kan, zeker in het verenigd Europa, niet uitblijven. Niemand ontkomt meer aan de internationalisering van zorg en onderwijs. We nemen daarom een verslag op van de uitgangspunten en de onderwijskarakteristieken van een Euregioproject in Twente: over grensoverstijgende zorg, maar ook over de poging om de opleidingen grensoverstijgend te maken door de ontwikkeling van een bi-nationale opleiding op het niveau verzorgende-IG/Altenpleger. Twee OVDB-auteurs informeren ons over ‘actualisatie en herontwerp van de kwalificatiestructuur’. Als de minister zijn toestemming geeft, kan per september 2004 deze actualisatie, waarin aandacht wordt geschonken aan bijvoorbeeld taal en cultuur van allochtonen en ouderenzorg, ingevoerd worden. Voor de langere termijn staat er een herontwerp van de kwalificatiestructuur op de rol. Het is belangrijk om als opleiding een vinger aan de pols te houden bij de procedure die hiervoor gevolgd zal worden. Wij houden u op de hoogte. Waarom is er zoveel personeelsverloop in de gezondheidszorg? Onderzoekers Den Boer en Hövels namen de loopbaanwensen in de zorg onder de loep en besluiten dat goede kwaliteit van zorg staat of valt met motivatie. Goede leer- en loopbaanmogelijkheden dragen hiertoe zeker bij. In de Toolkit wordt op een praktische wijze feedback als basisinstrument voor leren leren onder de aandacht gebracht.

Ook het voortbestaan van de MGZ/GGZ-opleiding is actueel. Namens de beroepsvereniging NVSPV komen twee auteurs op voor de kwaliteit van de zorg en hun opleiding. Zogenoemde ‘combitrajecten’ zijn zeker bij aanvang van een nieuw schooljaar steeds weer actueel. Dick Kuipers plaatst deze trajecten in een breder kader. We nemen ook een actueel congresverslag op: tijdens de RBA4-conferentie ‘De zorg valideren’ werd een goed overzicht gegeven van criteria voor vaststellen van proeven, het beoordelingsproces en format voor toetsopdrachten als resultaat van een dialoog tussen onderwijs en arbeidsveld. Namens de redactie van Onderwijs en gezondheidszorg wens ik u een goede start van het nieuwe schooljaar!