Competent in context

  • 1 min.
  • Redactioneel

Naast turbotaal wordt nu ook het begrip competentietaal geïntroduceerd. Als reactie op het artikel van Boerma en Hilhorst (themanummer van O&G over competenties), schrijft J. Christiaan Both een prikkelend artikel over de competentie-hype die hij bespeurt bij HBO-V's en ROC's. Het AMC laat zich er in ieder geval niet gek door maken! Zijn collega Carol Timmer van de Hogeschool van Amsterdam beschrijft in ditzelfde nummer hoe het competentiegerichte opleiden en leren aan de opleiding HBO-V gestalte krijgt. In de schoolbanken zitten de werknemers in de zorg van de toekomst. Het is van belang dat deze toekomstige werknemers niet alleen competent zijn, maar ook competent in context. De continue wisselwerking tussen de opleidingen en de verschillende werkvelden is daarbij van belang. In Ria Broekens bijdrage over de Regionale Kennisplatforms wordt beschreven hoe een kennisplatform kan bijdragen aan de toerusting van (toekomstig) beroepsbeoefenaars. In de praktijk blijkt ondanks tal van initiatieven telkens weer hoe moeilijk het is de transfer van theorie naar praktijk te maken. Met andere woorden: competent hoeft niet altijd competent in die desbetreffende context in te houden. Dit betekent dat er na de opleiding nog de nodige begeleiding van pas gediplomeerden wordt gevraagd in de praktijk. Dat het leren in de praktijk steeds belangrijker wordt, werd duidelijk tijdens het congres Meesterwerk, waarvan in dit nummer verslag wordt gedaan. De diverse bijdragen in dit nummer geven aan dat er nog volop vragen zijn over competentiegericht opleiden (zie ook verslag van de workshop Competentiegericht opleiden) en de vertaalslag naar competentiegericht opleiden en werken in de praktijk. Hoewel het nieuwe jaar bij het verschijnen van dit nummer reeds een maand oud is en de verkiezingen (al weer) zijn geweest, willen we u een voorspoedig 2003 wensen. Een jaar waarin wij het voornemen hebben het blad nog beter op uw wensen aan te laten sluiten, mede op basis van het uitgebreide lezersonderzoek. Pieter Jochems heeft vanwege drukke werkzaamheden de redactie met ingang van dit jaar verlaten.

Namens de redactie van Onderwijs en gezondheidszorg, Anja Heida