Werkplaatsen voor professionalisering van (startende) docenten

  • 4 min.
  • de ontmoeting

Jenny Terpstra-Tromp is hogeschooldocent en lerarenopleider mbo bij Windesheim Professionalisering. Karin Messelink-Korterink is docent-onderzoeker bij het Practoraat Docentprofessionalisering van Landstede Groep. Samen stonden ze aan de wieg van de werkplaatsen voor docentprofessionalisering van mbo Menso Alting Zwolle (onderdeel van Landstede Groep).

Foto (kleur) Jenny Terpstra-Tromp en Karin Messelink-Korterink
Jenny Terpstra-Tromp (links) en Karin Messelink-Korterink stonden aan de wieg van de werkplaatsen voor docentprofessionalisering van mbo Menso Alting Zwolle.
Beeld: Maarten Hartman Fotografie

Wat zijn werkplaatsen eigenlijk?

Jenny: ‘Een werkplaats is gebaseerd op het concept van het gildeleren, waarbij een leerling leert van een meester. Binnen een werkplaats leren docenten én docenten-in-opleiding van en met elkaar. Ze gaan in gesprek over een onderwerp waarover zij een leervraag hebben. Vaak gaat het om iets wat ze in de praktijk tegenkomen. Een werkplaats bestaat uit een of meerdere bijeenkomsten rondom het thema.’
Karin: ‘Jenny was als schoolopleider binnen mbo Menso Alting Zwolle in 2018 de bedenker van de werkplaatsen. Inmiddels zijn ook andere onderwijseenheden van Landstede Groep hiermee aan de slag gegaan. Vanuit het Practoraat Docentprofessionalisering ben ik er als onderzoeker bij betrokken.’

Werkplaatsen berusten op bouwstenen?

Jenny: ‘Dat klopt. Er zijn vier bouwstenen. De eerste is: dialoog. Binnen de werkplaatsen delen mensen hun verhalen en leren ze van

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?