Psychologische veiligheid tijdens simulatietraining

  • 1 min.
  • Onderzoek Actueel Signalering

Psychologische veiligheid richt zich op het creëren van een sfeer die veilig is voor studenten, bijvoorbeeld om tijdens simulatie risico’s te nemen en/of zich op hun gemak te voelen bij het maken van fouten. Hierbij is bekend dat wanneer dit ontbreekt, gevoelens van incompetentie en gebrek aan zelfvertrouwen kunnen ontstaan. Omdat in het verpleegkundeonderwijs veel gebruik wordt gemaakt van simulatieonderwijs, is het belangrijk om grip te krijgen op het bewerkstelligen en onderhouden van psychologische veiligheid. Om dit proces beter te begrijpen, hebben Turner en collega’s (2023) perspectieven rondom psychologische veiligheid van studenten en docenten onderzocht tijdens simulatietraining.

In totaal hebben onderzoekers zeven studenten en vier docenten face-to-face semigestructureerd geïnterviewd, waarbij alle deelnemers recent een simulatietraining hebben gevolgd/ gegeven. Vanuit studentenperspectief kwamen er twee hoofdthema’s aan het licht. Het eerste thema “dynamische interacties” bestond uit drie elementen die nauw met elkaar verbonden zijn: relaties met docenten, goede ondersteuning en communicatie. Docenten moeten het belang begrijpen van al hun interacties met studenten en hoe dit de betrokkenheid van de student (en de psychologische veiligheid tijdens simulatie) beïnvloedt. Communicatie is daarbij van groot belang. Het tweede thema ging over zelfredzaamheid. Het eigen zelfvertrouwen van studenten, hun angsten beheersen, relaties aangaan met medestudenten en/of docenten dragen bij aan psychologische veiligheid tijdens simulatie.

De invloe

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?