Zorgprofessionals lopen iedere dag tegen uitdagingen aan: hoe organiseren we de zorg zo dat dit kind en gezin zo min mogelijk belast worden? Hoe kunnen we onze verpleegkundige expertise binnen deze keten beter inzetten? Het zijn voorbeelden van vraagstukken waarin leren een centrale rol speelt, vaak zonder dat er opleidingen en cursussen bij komen kijken. We noemen dat informeel werkleren. Je kunt je voorstellen dat de mate waarin er effectief (samen) geleerd wordt veel invloed heeft op de kwaliteit van de zorg (Kremer & Bögels, 2020). Het leren en het werken zijn sterk met elkaar vervlochten, waarbij juist het leren haast ongemerkt gaat. Daarmee lopen we kansen mis. Je kunt beter uitkomsten van het leren (kennis) delen als je je ervan bewust bent. Ook kun je je manier van leren optimaliseren als je weet wat je leert en hoe je leert (Ruiters & Simons 2001). Verder kun je de regie over je ontwikkeling binnen het werk beter nemen als je nadenkt waarin je je wilt ontwikkelen en wat je daarbij helpt.
Bewuster en gerichter leren kan zorgprofessionals empoweren en grote voordelen bieden voor de kwaliteit van de zorg. Tegelijkertijd weten we nog te weinig over de manier waarop zorgprofessionals hun werkleren vormgeven en wat ze hierbij helpt. We interviewden daarom negen zorgprofessionals en we blikten met ieder twee keer terug en twee keer vooruit. We zoomden samen met hen in op hun dagelijkse leerprocessen binnen hun werk. Hoe oefenen ze invloed uit op hun werkleren? Wat ervaren ze daarbij als ondersteunend? De interviews werden volledig uitgetypt en we hebben deze transcripten geanalyseerd samen met Lia Fluit, hoogleraar innovatief en persoonsgericht leren en werken in de gezondheidszorg. En met Wietske Kuijer, senior onderzoeker naar grensoverstijgend samenwerken, leren en opleiden en Margot Barry, onderzoeker op het gebied van leren door boundary crossing, allen werkzaam bij de Radboudumc Health Academy in Nijmegen. We gebruikten de analyse van de interviews bij de ontwikkeling van vier adviezen en vier tools voor bewuster en gerichter leren binnen het dagelijkse werk in de zorgpraktijk.
Advies 1: zoek taal om werkleren expliciet te maken
Ieder interview begon met het helder krijgen van de ontwikkelvragen of leerdoelen die de zorgprofessional op dat moment bezighielden in het werk. Deze konden we vervolgens samen uitpluizen met de leerbril op. Om te begrijpen hoe zorgprofessionals hun werkleren vormgeven, moesten we zoeken naar manieren om het leerproces boven water te krijgen. Een van de tools hierin is het vinden van taal op de grens tussen werktaal en onderwijstaal (grenstaal). Een beginvraag met het woord “leren” erin, zorgde er vaak voor dat zorgprofessionals terugdachten aan een opleiding of cursus. En een start over de werkdag ging te snel over de werkcontext en niet over het leren zelf. Vragen als: wat houdt je bezig in je werk en je ontwikkeling brachten wel het gesprek op gang over werkleren.
TOOL 1
Helpende vragen om het leerproces in het werk te bespreken:
Vooruitblikkend
(vormgeven aan leren binnen het werk)
• Wat houdt jou bezig in je werk? Wat vind je belangrijk in je werk?
• Waar ben je nieuwsgierig naar? Wat zou je willen uitproberen?
• Wie of wat kan je helpen? Welke situaties in je werk helpen je om beter te worden?
• Wat is voor jou de volgende stap om je hierin te ontwikkelen? Wat helpt je daarbij?
Terugblikkend
• Wat heb je gedaan om hier bekwamer in te worden?
• Welke ervaringen gaven je meer inzicht? Wat hielp jou om hierin een andere/nieuwe stap te zetten?
• Wat waren je afwegingen om dat zo aan te pakken? Wat heeft het je gebracht?
• Als je nu terugkijkt op je ontwikkeling, wie of wat heeft je dan het meest gebracht? Wat heb jij nodig om je verder te ontwikkelen?
Zorgprofessionals gaven aan dat het vinden van manieren om hun leerproces te beschrijven op zich al heel verhelderend werkt en dat dit helpt om vervolgens sturing te geven aan dit leren. De leerbril opzetten geeft energie en regie en draagt dus op zich al bij aan bewuster en gerichter werkleren. De meerwaarde van het expliciteren van werkleren ligt ook in het toegenomen bewustzijn van ontwikkelmogelijkheden die zich voordoen in het werk. Mogelijkheden die vervolgens weer actief en met meer focus benut worden:
‘Het is eigenlijk een beetje meer bewustwording. Ik merk wel als ik met jou zo’n gesprek heb gehad, dat ik daarna wel weer scherper, helderder heb misschien, oh ja hier zit het, dat is belangrijk. Zo werkt het wel.’ (verpleegkundige)
‘Het zet me wel weer meer op scherp... Het helpt me om meer te letten op dingen die ik wil leren en ik onderneem er ook actie op.’ (physician assistant)