IN GESPREK MET LIESBETH BAARTMAN

Ruimte voor normatieve en persoonlijke keuzes bij toetsen en beoordelen

  • 7 min.
  • Interview

Liesbeth Baartman is bijzonder lector toetsing en beoordeling in het beroepsonderwijs bij de Hogeschool Utrecht (HU). Zij richt zich binnen het Lectoraat Beroepsonderwijs op onderzoek naar beoordelingsvraagstukken in het mbo en hbo en professionalisering op dat gebied. Belangrijke aandachtspunten in haar werk zijn programmatisch toetsen en holistisch beoordelen. Binnen de HU spelen al langer urgente vragen rond toetsen en beoordelen, die door corona in een stroomversnelling zijn gekomen. Dat was de aanleiding voor dit bijzonder lectoraat en reden voor ons om met haar in gesprek te gaan.

portretfoto (kleur) Liesbeth Baartman
Liesbeth Baartman, bijzonder lector toetsing en beoordeling in het beroepsonderwijs: ‘Je kunt ook veel verschillende subjectieve beoordelingen combineren.’

Wat springt er voor jou uit in dit lectoraat?

‘De overkoepelende thematiek is verbetering van de aansluiting van toetsing en beoordeling bij wat we in het beroepsonderwijs beogen: opleiden tot een complexe, dynamische praktijk met een diversiteit aan werkplekken. Je wil bij toetsing recht doen aan die complexiteit en dynamiek, terwijl je ook aandacht blijft houden voor de kwaliteit en borging van die toetsing. Dat is het spanningsveld waarmee we t

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?