Leren van én met elkaar

Samen deskundigheid bevorderen

  • 11 min.
  • Best practices

Vraagstukken in de zorg zijn steeds meer domeinoverstijgend. Hoe vind je de andere professional als jouw kennis niet meer toereikend is? Een leernetwerk kan bijdragen aan het “leren van én met elkaar”. In het leernetwerk ‘Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap’ werken docenten van de hbo-v van de HAN University of Applied Sciences en het ROC Nijmegen samen met diverse professionals in de wijk (wijkverpleegkundigen van verschillende thuiszorgorganisaties en professionals uit het sociale domein).

Aanleiding

In de praktijk van alledag zijn vraagstukken in de wijkzorg steeds complexer. Hoe moet je als professional bijvoorbeeld omgaan met de therapieontrouw bij jouw cliënt met diabetes mellitus en daarbij een psychiatrische aandoening en/of eenzaamheid? Dit vraagt van wijkverpleegkundigen dat ze afstemmen met de zorgvrager/naasten en met professionals van verschillende disciplines binnen zorg en welzijn om de juiste en passende zorg te verlenen. Dit vraagt van de docent om up-to-date te blijven over wat er leeft en speelt in de dagelijkse praktijk van een professional. Hoe zorg je dat je als docent realistische praktijkvoorbeelden en casuïstiek in je les kunt blijven gebruiken? En hoe kun je als docent professionals meenemen in innovaties of nieuwe theoretische inzichten vanuit lectoraten of onderzoek, zodat professionals evidencebased kunnen blijven

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?